torsdag den 15. maj 2014

Stjerneløb med 2. Klasse på Fladhøjskolen i Rødekro


Tirsdag 13. Maj drog Christa, Trine, Carsten og jeg ud mod skolen i Rødekro. Her ventede en spændt 2.klasse på at skoledagen skulle slutte kl 13.00, og de derefter skulle deltage i et Stjerneløb. Vi fire var mindst lige så spændt som børnene, da det er første gang vi forsøger os med sådan en aktivitet, og så for hele 24 børn og to pædagoger!

Vi havde pakket en masse grej hjemmefra, som skulle være en del af løbet, og udgøre fem poster. 
Børnene skulle deles op i fire grupper á 6 børn. Og de skulle fordeles på de forskellige poster, og skifte eftersom opgaver blev løst fra post til post. 

Lerposten- hvor børnene skulle samarbejde om at fremstille små figurer, stod Carsten for. 

Træposten- hvor børnene skulle hamre så mange søm i træstubbe som muligt på en bestemt tid, stod jeg for. 

Følekasseposten- hvor børnene skulle føle sig frem til hvad det lå gemt i forskellige kasser, stod Christa for. 

Vandposten- hvor børnene skulle duge vand op fra en skål med et megalangt sugerør, og over i flasker, igen på en bestemt tid, stod Trine for.

Morskaben, kampgejsten og indlevelsen var i store træk intakt ved min post. Et par børn opgav undervejs, eller hamrede knap så hårdt til som andre. Men alle var spændte på at tælle søm efter endt tid.
Der var et godt flow, kunne man også sige. De konflikter der skulle opstå især hos drengene, opstod ikke under arbejdet ved posten, men i pauserne mellem opgaverne.

Afslutningsvist var der planlagt æggeløb, hvor børnene i grupper igen skulle transportere et æg på en ske, en vis længde. Og levere videre til den næste i køen. Børnene var efter knap en time ved de fire foregående poster, løbet tør for koncentration, og flere af pigerne, samt et par af drengene nægtede at deltage.

Jeg oplevede mange små kontroverser mellem drengene især, og nogle af pigerne var betuttede ved situationen.
Jeg oplevede ikke stor indlevelse i børnenes konflikter fra de to pædagogers side. 

Alt i alt gik forløbet som forventet, vi kunne ikke forlange mere end knap en times koncentration sidst på dagen. Og under arbejdet i grupperne gik det problemfrit, det viste at vi havde ramt plet mht valg af poster. Børnene kom i det berømte flow, med deres samarbejde, indlevelse og koncentration. At tiden mellem posterne blev brugt til konflikter, har ikke så meget med manglende forberedelse eller aktiviteter at gøre. Vidner mere om at alt er som det skal være, i et sundt andenklassesmiljø, sidst på dagen:) 

Jeg har indsat lidt stemningsbilleder fra Stjerneløbet, og min træpost. 

















Ingen kommentarer:

Send en kommentar