søndag den 16. februar 2014

Biotop 5 opgave - Friluftsliv

 Tur til Marbæk Plantage og havet ved Sjelborg strand.

I denne opgave er vi på studiet blevet opfordret til at søge ud i naturen, gerne på biotopen, og udforske det spændende friluftsliv der byder sig til. Selvom vinden blæste kraftigt netop denne søndag i februar, og de fleste andre i området var taget på tur til Henne Strand for at se de to strandede hvaler, tog børnene og jeg turen til Marbæk plantage. Idag ville vi lave en friluftsaktivitet ved vandet på Sjelborg Strand.


Vi kører som altid et smut forbi Marbækgaard og hilser på de søde geder der græsser i indhegningen. Nogle gange er de gemt væk omme bagved, i deres gedebur. Men idag var de fremme.


Da vi kom til Sjelborg Strand, gik vi en tur til bålpladsen, hvor vi om sommeren griller pølser. Idag var det koldt og blæsende, men vi legede sommer, og lagde sten på grillen i stedet for rigtigt kød. 


Et kik hen langs Sjelborg strand.


Gang i motorikken:-)

Når drenge nu ER drenge, siger det sig selv, at man ikke bare går forbi et potentielt godt klatretræ, når man ser et! Man skal da op og kravle, træne balancen og mærke vinden ordentligt i kinderne deroppefra.
Så er det godt, der er et væld af kravle-træer i Marbæk. 




Go´davs rødtop! Du får vidst rigtigt rusket pelsen idag:-)



Mandala i sandet...

Aktiviteten idag skulle involvere samarbejde, koncentration og som altid brugen af sanserne. Og til at kunne fuldføre aktiviteten havde jeg taget to af mine drenge med til stranden. Jeg havde fået den idé, at vi kunne lave Mandala mønstre i sandet. Vi har set billeder af Mandala mønstre i  malebøger og ophængt som plakater rundt omkring, for eksempel på biblioteket,  men for at vide lidt mere om mønstrene og deres betydning, søgte vi information på nettet. Vi fandt ud af, at disse ofte meget farverige mønstre, bruges i Østen, af for eksempel buddhister, hinduister og hos nogle indianske stammer, som et mønster for meditation. Mandala betyder "cirkel" på det indiske sprog Sanskrit. Mønstret ses gerne indsat i en firkant, og med åbning til "de fire verdenshjørner" som vist nedenfor.

Mandala
(Billedet lånt fra "skoveniskolen.dk)

Her ses to sten i hånden på Nicholas. Han vil rigtigt gerne have dem med hjem, når vi er færdige med vores aktivitet. De ligner næsten kartofler, men er jo helt hårde.


Benjamin finder en sten, han snes er rigtigt fin, den vil han også have med hjem.


Vi finder et område i sandet, vi glatter ud med hænderne. Det skal udgøre "tegnebrættet" til vores Mandala mønstre.


Lige et kik til området, imens børnene ivrigt samer sten til mønstrene.


Her er Benjamin og Nicholas i fuld gang med at danne flotte mønstre i sandet. De går utroligt meget op i arbejdet, og låner hinanden sten, der passer til hinandens mønstre.


Benjamin påbegynder sit Mandala mønster. Det første mønster han får lavet, er han ikke tilfreds med. Han tegner et nyt. Vi bruger hukommelsen og husker hvordan mønstrene ser ud, vi har ikke medbragt en skabelon.


Her er noget der kan bruges...


Her er drengene godt igang. Nicholas har fundet plads til den ene store sten.


Og der arbejdes...Imens vinden suser os om ørerne. Jeg er også med til at lave mønstre, men agerer fotograf indimellem:-)


Alle de flotte farver der findes i stenene. Nogle er store, andre små. Der er runde, skarpkantede, forkantede sten. Vi taler om, at nogle sten ligner rav, andre ligner perler, og hvor kan man finde på mange ting at bruge stenene til.


Endnu et mønster tegnes i det kolde, fugtige sand.


Tid til at dekorere...



Her er et færdigt Mandala mønster!


Også her!


Og her!


Vi fik en sjov fælles oplevelse ud af naturen idag. Det var bidende koldt ved Vestkysten, og vi trak huerne helt ned til øjnene, men hvor er det fantastisk at bruge naturen til leg og læring. Børnene var opslugte af at tegne mønstre, føle på sten og hjælpe hinanden med at passe stenene ind til deres mønstre. Man kunne tage aktiviteten med hjem, altså i hukommelsen, og hjemme tegne Mandala mønstre med tusser i flotte farver. Elle man kunne sågar samle stenene, og lime dem på en træplade, så man altid havde sit naturlige Mandala mønster.

Vi tog "kartoffel"-stenene med hjem, og brugte dem som en sags trommer. Ved at banke dem mod hinanden, opstod en spændende lyd, og drengene kunne lide tanken om, at stenene næsten kunne indgå som et instrument. Benjamin er optaget af trommer, og har selv et trommesæt på værelset. Ham og lillebror kunne nu tromme sammen:-)

Idé og information fundet på:
www.skoveniskolen.dk

1 kommentar:

  1. Hej Sanne

    Det var en rigtig god aktivitet, og meget fin billede serie så hele arbejdsprocessen kan følges. De sten der ligner rav eller perler er kvartsit, som er metamorfoseret/omdannet sandsten dvs. en sandsten der er blevt trykket eksterm hårdt sammen.

    Vh Claus

    SvarSlet