torsdag den 27. februar 2014

Udfordringsopgave - fremstilling af Montessori redskaber i træ



Valg af udfordring: 
Jeg holder af at arbejde kreativt, og bruger tid på at tegne og male meget, både med børnene og alene. Jeg kan lide at dekorere hjemmet og haven. Jeg vil også godt arbejde i forskellige materialer, som stof og ler, og endda også i træ. Jeg er bare ikke særligt erfaren udi arbejdet med fx træ, og slet ikke når det indebærer at skulle bruge maskiner som træsliber eller skærer. Så jeg tænkte, at min udfordring måtte ligge i at skabe noget ud af træ, og samtidig stifte kendskab til brugen af maskiner.

Maria Montessori: 
Vi har gennem studiet stiftet bekendtskab med flere nævneværdige teoretikere, som alle har sat deres præg på pædagogikken. Jeg ender altid med særligt at fremhæve den italienske professor og læge Maria Montessori, som udviklede materialer til børnene, som skulle træne sanseoplevelserne og udvikle deres intellektuelle evner. Montessori mente at grundlaget for al intellektuel aktivitet lå i sanseapparatet. Hun udformede og rendyrkede materialer, der havde til formål at optræne hver enkelt sans. For eksempel lavede hun klodser med strengt geometriske former, som skulle optræne sansen for form og matematik. Hun mente, at den enkelte sans skulle isoleres for at rendyrke forståelsen. Barnet skulle arbejde med virkeligheden, beherske håndværk, husligt arbejde og arbejde i haven. Et af hendes hovedprincipper var at børn skulle opdrages til frihed, og hun mente at børn tørster efter viden og arbejde, ikke al den tåbelige leg.
(http://www.leksikon.org/art.php?n=1774)

Forberedelser:
Ideen om hvad jeg ønskede at fremstille af træ var der. Jeg ville fremstille en cylinderblok. Jeg havde set på nettet, hvordan en Montessori cylinderblok så ud. Billedet nedenfor illustrerer en sådan.












Jeg tog kontakt til en tømrer jeg kender ganske godt, for at høre om jeg måtte kigge forbi hans værksted og lede efter brugbart træ.
Første forhindring var imidlertid, at han ikke havde det værktøj der kunne lave så små cylindre, som de mindste på billedet. Så gik idéen lidt tabt, syntes jeg. Og jeg måtte lægge hovedet på blokken for en ny idé. Jeg søgte på nettet igen, og fandt et andet Montessori materiale, nemlig stable-klodser, som jeg mente var nemmere at fremstille. Tømreren var enig, og vi kunne gå i gang med at skære træ til. Nedenfor ses en illustration af stable-klodser.




Materialer:
4.4 høvlet tryk-impregneret træ, Diameter i cm: 8,7,6,5,4,3,2 (7 klodser i alt.)
Rystepudser til finpudsning af de store klodser. Sandpapir til at pudse de små klodser. For farligt for hænderne at pudse de små klodser på maskinen.
Stor Kap/geringssav til at skære ud med, og derefter også brugt til at skære de rette størrelser.
Høreværn og handsker.

Her ses en billedserie fra forløbet med udfordringsopgaven



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar