onsdag den 19. februar 2014

Leropgave - funktionalitet og æstetik.

Denne opgave handler om at fremstille en funktionel og en æstetisk del af ler.
Jeg skal straks advare om, at jeg ikke udgiver mig for på nogen måde at mestre færdigheder udi arbejdet med ler. Sidste gang jeg havde ler i hænderne, var da jeg lavede en lerkrukke i SFO'en (og jeg var eleven!)

Den funktionelle del - Jeg vil skabe alfabetet af ler, da jeg er interesseret i Montessori-pædagogikken, og vil kunne bruge dette redskab i mit videre arbejde med børn.
Den æstetiske del - Jeg har nogle yndige tulipaner stående i en tulipan-vase på bordet. Der er ikke noget smukkere end tulipaner, synes jeg. Derfor får jeg den idé at skabe en miniformat af tulipanvasen. Det er lidt svært, specielt når man mangler en drejebænk, tænker jeg. Men jeg tager fat, og resultatet ses længere nede.

Montessori redskaber i ler.

Maria Montessori (1870-1952) var en italiensk pædagog, læge og samfundsdebattør, som udtænkte sin helt egen pædagogik. Dens udførelse startede i Rom i slutningen af 1800-tallet, hvor hun var leder af et hjem for mentalt udviklingshæmmede børn. Hun erfarede kort sagt, at børns intellekt styrkedes ved aktiv medinddragelse af børnene i hverdagen. Fra at bruge sin pædagogik på mentalt udviklingshæmmede, begyndte hun efterhånden også at bruge de på normalt begavede børn. Det skulle ikke alene være underviseren der ar aktiv, men børnene skulle selv have opgaver, og materialer og redskaber skulle føles på og bruges af barnet selv. Børnenes sans for form og funktion skulle styrkes gennem barnets selvstændigt udførte arbejde, samtidig med at barnet også lærte at holde orden og arbejde selvstændigt. 
Jeg vil ikke komme dybere ind på Montessori pædagogikken her, men har valgt at fremstille alfabetet i ler, med udgangspunkt i Montessori.

Bogstaver fra alfabetet bruges til at føle på, og tage op foran sit blik, så de bliver genkendelige, imens man leger med udtalen. Bogstaverne kunne være "gemt" i en stofpose, således at det var en overraskelse for barnet, hvilket bogstav det fik fat i. Det ville også være muligt for barnet frit at sidde og sammensætte bogstaverne og dermed danne nye ord, uden at være styret af en pen.

Normalt ville bogstaver måske være fremstillet af pap/papir der lamineres, eller sågar plast. Men jeg vælger at fremstille dem i ler, og vil gerne senere give dem en farve, så de er mere indbydende. Det kunne være røde vokaler og blå konsonanter.




Jeg bruger en kagerulle til at flade lerstykkerne ud, så jeg kan gå igang med at skabe alfabetet.







De tre første bogstaver er skabt!





N - for Nærbillede :-)


En klump rester.


Godt igang!




Denne lille lerfigur skabte Nicholas :-)


Benjamin er igang med at kreere, det smitter af når mor er igang.



Den æstetiske ting blev en miniformat af en tulipanvase.



Så glemmer vi ikke materialet:-)


Børn og ler.

Ler er nok verdens ældste formbare materiale, og kan leges med af børn i alle aldre. Også voksne!:-)
Sanserne, motorikken og koncentrationen styrkes i arbejdet med det bløde materiale, som man kan trille, trykke, forme eller glatte på. Det er stort at skabe noget helt unikt, noget der er helt ens eget værk, ud af en klistret klump ler. Gode oplevelser sammen med andre børn og voksne, er hvad arbejdet med ler byder på.

Idé og information bl.a. fundet her:
http://www.montessorimaterials.org/
http://www.emu.dk/modul/modellering-med-ler





Ingen kommentarer:

Send en kommentar